Competiția WorldSkills Hotel Reception și Housekeeping, la a II-a edițe în România

Pe data de 3 februarie 2024 a avut loc cea de-a doua ediție a competiției WorldSkills Hotel Reception și Housekeeping. Unul dintre cei trei câștigători ai secțiunii Hotel Reception va reprezenta țara noastră, în luna septembrie, la Olimpiada Internațională de Meserii WorldSkills Lyon 2024, Franța. Bazată exclusiv pe probe practice de concurs, elaborate conform standardelor internaționale din industria ospitalității, competiția a adus la un loc 29 de elevi competitori de la 10 licee din țară.

Elevii participanți au fost antrenați de profesorii coordonatori și de 12 tutori de practică de la 12 hoteluri din București, Timișoara, Buzău, Petroșani, Oradea și Băile Felix. Competiția a fost organizată de WorldSkills România, Asociația Profesorilor și Mentorilor din Turism „Edu4Tourism” și FIHR – Federația Industriei Hoteliere din România și găzduită de Courtyard by Marriott Bucharest Floreasca, hotel ce face parte din grupul Apex Alliance Hotel Management.

Competiția WorldSkills Hotel Reception și Housekeeping este destinată elevilor de liceu care studiază domeniul turismului și al ospitalității și își doresc să își urmeze pasiunea la nivel de excelență.

Structurată pe două secțiuni – Hotel Reception și Housekeeping –, aceasta le oferă tinerilor oportunitatea de a-și demonstra abilitățile și cunoștințele dobândite, fiind provocați să soluționeze într-un timp predefinit probe practice de concurs precum aranjarea profesională a patului hotelier (housekeeping) sau rezervarea hotelieră, operații de check-in, comunicarea cu oaspeții, asistarea turistică pe parcursul sejurului (recepție hotel – front și back office), dar și să dea dovadă de abilități ca atenția la detalii, gândirea critică, lucrul sub presiune, asumarea deciziilor, munca în echipă. În deschiderea ediției a II-a, a fost organizat și un concurs demonstrativ („Making the bed”), unde 4 echipe formate din tutore – elev practicant s-au întrecut în a-și demonstra măiestria și rapiditatea în aranjarea patului hotelier.

„Această competiție pune în valoare calitățile dezvoltate prin educația pentru turism și ospitalitate oferită tinerilor de liceele tehnologice și învățământul profesional și dual. În plus, este un instrument de atragere a tinerilor către domeniul turismului, le arată complexitatea și eleganța meseriilor din acest domeniu, fiind un concurs în condiții de lucru reale, în spațiul unui hotel, cu probe practice construite pe baza standardelor profesionale internaționale din industria ospitalității. Ca ambasador CEDEFOP* consider acest concurs un exemplu de bune practici în promovarea VET și prevenirea părăsirii timpurii a școlii”, spune Larisa Ile, organizator și fondator Edu4Tourism.

Câștigătorii acestei ediții, evaluați de jurii formate din profesioniști din industria ospitalității, profesori și experți WorldSkills, sunt:

Hotel Reception:

Locul I: Iacoviță Albert, elev la Colegiul Economic „Costin C Kirițescu”, București, prof. coordonator Ile Florența Larisa, tutore practică Șelaru Mihaela, hotel practică Hilton Garden Inn Bucharest Airport

Locul al II-lea: Șandor Narcisa Georgiana, elevă la Colegiul Tehnic „Mihai Viteazul” Oradea, prof. coordonator Dora Negruțiu, tutore practică Balș Anamaria, hotel practică Hotel Lyra, Oradea

Locul al III-lea: Lungu Alina, elevă la Colegiul Economic „Costin C Kirițescu”, București, prof. Coordonator Ionești Carmen Mihaela, tutore practică Șelaru Mihaela, hotel practică Hilton Garden Inn Bucharest Airport

Housekeeping:

Locul I: Gheorghe Paul Octavian, elev la Colegiul Economic „Costin C Kirițescu”, București, prof. coordonator Ile Florența Larisa, tutore practică Drăghia Claudia, hotel practică The Marmorosch Bucharest, Autograph Collection

Locul al II-lea: Dutcas Lavinia Gabriela, elevă la Liceul Tehnologic „Horea” Marghita, prof. Coordonator Sabău Remus Mircea, tutore practică Dobai Cătălina, hotel practică Hotel President Băile Felix

Locul al III-lea: Fotin Andreea Larisa, elevă la Liceul Tehnologic Meserii și Servicii Buzău, prof. Coordonator Rîșcanu Petru, tutore practică Negoiță Daniel, hotel practică Hotel Pietroasa Buzău

Premiile au constat în sejururi, articole de uz hotelier, cursuri de gastronomie, bilete la teatru, cărți etc. și au fost oferite de Selgros România, Accacia Produse Hoteliere, Escoffier România, Ecolab, Wood Class Design, Silgimar – Spălătorie Industrială Textilă, Osteria Galletto, Teatrul Dramaturgilor Români, Teatrul Național Timișoara, Visit Oradea, Timișoara la cutie, Opera Națională Română din Timișoara, Uniscan Grup Educaționala, ECDL România.

,,Competiția WorldSkills de Hotel Reception & Housekeeping a fost prima competiție națională de meserii din România, din acest an, bazată pe formatul internațional WorldSkills. Fundația WorldSkills România implementează această metodologie de organizare a competițiilor de meserii, care este aliniată la standardele internaționale din domeniu și este bazată exclusiv pe probe practice de concurs.
Elevii au avut oportunitatea de a-și exersa, testa deprinderile specifice industriei ospitalității, confruntându-se cu diferite situații pe care le poate întâmpina în orice zi un recepționist sau o persoană de la housekeeping. Probele de concurs și grilele de evaluare au fost realizate cu sprijinul lui Kristi Tarik, expert internațional WorldSkills în Hotel Reception, care a avut rolul de Președinte al juriului pe durata competiției. Ne bucurăm să anunțăm că cei trei câștigători ai secțiunii de Hotel Reception devin astfel primii membri ai lotului național WorldSkills al României care vor participa la o serie de antrenamente de pregătire pentru participarea din luna septembrie la Olimpiada Internațională de Meserii WorldSkills Lyon 2024.”, a declarat Dan Lazăr, organizator și Manager Proiect WorldSkills România.

Competiția WorldSkills este înregistrată în Calendarul Concursurilor Naționale Școlare 2023-2024, nr. 24750/29.01.2024, și se găsește la poziția 11, capitolul O Învățământ profesional și tehnic, punctul 1 Concursuri școlare pe domenii/Discipline de studii.

Fundația WorldSkills România susține performanța profesională în rândul tinerilor, pentru succesul personal și dezvoltarea României prin: promovarea excelenței în domeniul profesional; oferirea de experiențe de învățare relevante în diverse domenii profesionale; facilitarea colaborării între diversele organizații implicate în sprijinirea orientării, formării, integrării și dezvoltării profesionale a tinerilor, pentru o mai bună corelare între sistemul de educație și piața muncii.

Viziunea WorldSkills Romania – fiecare tânăr își descoperă și dezvoltă potențialul profesional, contribuind astfel la o lume mai bună.

Programele și proiectele WorldSkills sunt implementate în România în baza protocolului nr. 15310 din 25.10.2021, încheiat între Ministerul Educației și Fundația WorldSkills România.

Asociația își propune să valorizeze educația în turism, profesorii, mentorii și profesioniștii din industria turismului. Misiunea Edu4Tourism este consolidarea alianței între profesorii și profesioniștii din turism, pentru dezvoltarea curriculumului, promovarea meseriilor din turism, mentorat și schimb de experiență. Ideea dezvoltării unei asociații a profesorilor de turism a apărut din dorința creării unei forme organizate a acțiunilor legate de educația în turism, susținută de o echipă de profesori entuziaști, cu idealuri comune.